s

Blog

Maart 2020 Rondje Noord-Holland

Lieve mensen, in het weekend van vrijdag 13 tot en met zondag 15 maart hebben we een rondje Noord-Holland gepland. Zo dicht bij, maar o, zo leuk. Voor het eerst hebben we een ervaring gehad met 2 verschillende B&B’n. Ook dat was een leuke beleving waar wij graag wat meer over willen vertellen.  Wil je ons avontuur mee beleven of wil je wat van Noord-Holland weten, dan adviseer ik je deze blog te lezen. Wij maken onze blogs met alle plezier.

Vrijdag 13 maart 2020

Haven van Enkhuizen

Vandaag gaan we weer op avontuur. Eerst Snowy naar Hans gebracht, nu op weg naar Marken. Onderweg hadden we het er over  dat Nederland echt mooi is, moesten een dijk over om bij Marken te komen. Wat denk je nooit regent het als we ergens naar toe gaan, maar vandaag voor de eerste keer regen.

We zijn toch de auto uitgegaan om een stukje van Marken te zien. Het was een kort uitje want het bleef regenen, daarom  werd het koffie drinken in een klein tentje. Wat het mooiste was, we waren  alleen dus virusvrij (ha ha). Na 20 minuten kwam er een man binnen die waarschijnlijk een tuin had leeggeroofd.

Nee hoor, hij had een bosje lente-ui  in z’n hand met aarde en wortel, daarom dit grapje. Inmiddels was het minder gaan regenen, dus besloten we verder te gaan. Na een klein ommetje toch naar de auto in en richting Volendam.

De lucht werd steeds minder grijs en meer blauw. In Volendam vol op zon. De auto geparkeerd bij Spaander en lekker gewandeld op de dijk, winkeltjes bekeken, een babbeltje gehouden met de vaste bankbewoner (een Volendammer) daarna richting Spaander voor een koffie, maar werd later toch maar een frisje. Herman de Blijker wilde zo nodig dit hotel aanpakken, maar gelukkig is dat niet gebeurd. Het is oud, maar warm ingericht en had niet anders moeten zijn. De baas kwam ook nog binnen. Het was gezellig daar wat te drinken. Het werd zo,ń beetje tijd richting Enkhuizen te gaan, dus de auto in en karren maar weer.

We waren mooi op tijd in Enkhuizen echt zoeken hoefden we niet. We konden de auto goed parkeren en het bleek op minder dan 200 meter afstand van waar we moesten zijn. Ik moet toch even de straatnaam melden waar we in moesten: Het Hoerensteegje werd het genoemd, het naambord is er nooit gekomen of is weggehaald, maar  het was het juiste steegje.

Heel vroeger ergens in 1600 was er in deze buurt een komen en gaan van mannen die die vrouwen bezochten. De “rosse buurt” van Enkhuizen. De inwoners noemden de steeg de hoerensteeg en dat is altijd zo gebleven, ondanks dat de gemeente ertegen was, vandaar deze naam, mooi he. Wij dus door de steeg, naar ons verblijf.

Binnengekomen een knus zitje, uiteraard toilet en douche, maar het mooiste was toch wel de bedstee, deed me direct aan voeger denken aan mijn opa, die lag nog wel eens in de bedstee, deurtjes open en dan kom je zoiets hier tegen. Echt heel leuk. Vanavond aan tafel gezeten, gekletst, dit verslag gemaakt en Henk zet dit straks op de site. Dan kunnen we vandaag alweer afsluiten, heel geslaagd, gezellig en tot morgen maar weer voor het volgende verslag.

Zaterdag 14 maart 2020

Vandaag weer op pad, alweer de 2e dag. Het weer is prima. Veel beter dan gisteren. De zon schijnt, de wereld lijkt vriendelijker dus het wordt een prima dag. Na een lekker ontbijtje afscheid genomen van de verhuurder van de B&B. Daarna de spullen in de auto en een rondje Enkhuizen gemaakt. Gisteren kwam het er niet van. Na een lekkere wandeling wat boodschapjes gedaan, naar de auto en op weg naar Callantsoog. Kijken of ik nog de plaats terug kon vinden van vroeger, waar we altijd in de vakantie naar toe gingen. Helaas kon ik geen aanknopingspunten vinden. Wat we wel vonden was een heel gezellig strandpaviljoen, waar we wat gingen drinken. Er werd strikt opgelet vanwege de richtlijnen RIVM en de overheid. De stoelen stonden zo opgesteld dat er altijd anderhalve meter afstand van elkaar was. De stoelen stonden niet meer aan beide kanten van een tafel, maar aan 1 kant, zeer apart, maar wel begrijpelijk. Vochtige doekjes lagen overal.

Daarna richting Egmond aan zee. Daar aangekomen de auto geparkeerd en gewandeld in de winkelstraat en een kleine strandwandeling gemaakt. Op de terugweg naar de auto langs een viswinkel en een echte lekkerbekje (kabeljauw) gegeten. We zijn trouwens ook nog in een paar winkels geweest zoals, Spar, Jumbo, AH, maar toch gek al deze winkels hadden lege schappen. Nergens meer paracetamol te krijgen of handgel, ongelofelijk maar waar.

We hadden het wel gezien en vonden het tijd om naar de volgende B&B te gaan.

Heel benieuwd hoe dat eruit ziet. Inmiddels zijn we in deze B&B. Ook dit is weer een schot in de roos. Heel anders dan gisteren, maar ook weer smaakvol ingericht. Ik weet zeker dat we het hier naar de zin zullen hebben. Vanavond wat lezen, een kaartje spelen of gewoon onderuit tv kijken. Tot morgen.

Zondag 15 maart 2020

Alweer de laatste dag van het weekend. Het is zo snel gegaan maar ja, aan alles komt een eind., ook al is het fantastisch, maar zover is het nog niet, want een wandeling zit er nog zeker in vandaag. We hebben heerlijk geslapen en een ontbijtje gegeten die heel goed verzorgd was. Na alles opgeruimd te hebben richting auto. We praten nog even na over de B&B. Voor ons was het de eerste keer in een B&B en dan nog 2 in 1 weekend. Twee verschillende kamers, niet te vergelijken, maar allebei heel leuk. Wat we niet snapten of in ieder geval niet in de gaten hadden, was dat het wel B&B wordt genoemd, maar dat dat in de praktijk niet zo is! Je moet echt van tevoren aangeven dat je graag een ontbijt wil, doe je dat niet zit dat er ook niet bij. Dat is verwarrend vind ik. Er staat B&B maar moet eigenlijk zijn Bed met eventueel een B(ontbijtje), maar goed we waren alweer op weg naar Bakkum, dus geen B&B meer.

In Bakkum zijn we over de camping gelopen waar Henk, Els en de kinderen elk jaar naar toe gingen. Daarna het bos in naar de karpervijver. Er waren veel wandelaars onderweg, dus waren we niet “echt” alleen op pad. Het was wel wat fris, maar dat was geen probleem, lekker doorstappen, rode wangen en uiteindelijk toch iets van 45 minuten gewandeld, daarna in de auto gestapt en naar de Zaanse Schans gereden.

Het is eigenlijk te gek voor woorden dat ik daar nooit eerder een kijkje genomen had. Het was  heel leuk te zien al die molens en nog draaiend ook. We zijn corona vrij doorgelopen en konden alles goed bekijken, omdat het niet druk was. Albert Heijn die daar ook een winkeltje heeft, was helaas gesloten door het corona virus. Zo waren  nog andere eet of drink zaakjes ook dicht.

Het was een zeer geslaagd weekend, zoals ik al eerder zei, weer veel te snel voorbij. We hebben nog avonturen genoeg te beleven, deze kunnen we afstrepen en gaan op voor het volgende avontuur. We zeggen hier vandaan dan ook tot de volgende keer!!!

Comments

• Joke Stoelinga
    maart 21, 2020

Lieve Ans en Henk,
    Het was zeer aangenaam om jullie blog over jullie weekend in Noord-Holland te lezen. Ik kon visualiseren hoe alle stadjes en plekjes die jullie bezochten, waren. Dat vond ik heel erg leuk!
    Liefs,
    Joke

• Hans
    maart 23, 2020

Gezellige boel hoor, ik kijk uit naar het volgende verhaal!